Let op! Uw browser is verouderd, dit kan negatief effect hebben op de gebruikerservaring. Download Chrome
X
Blog 25 mei 2020

Tablets tegen eenzaamheid

Sociaal isolement. Zeker tijdens in de turbulente coronatijd ligt deze vergeten ziekte op de loer. Buurtzorg heeft daarom besloten om cliënten met een verhoogde kans op eenzaamheid een tablet te verstrekken. Ecare heeft 1.500 tablets in record tempo klaargemaakt voor gebruik. Chef de mission Daan Kuiphuis vertelt erover.

Door Daan Kuiphuis

Een paar weken geleden benaderde Buurtzorg ons omdat ze cliënten, met de grootste kans om in een sociaal isolement te komen, wilden voorzien van een tablet. Daarmee kunnen ze contact onderhouden met hun familie en vrienden en de verveling verkleinen door spelletjes te spelen. De tablet moet extreem eenvoudig zijn in het gebruik, want dit soort cliënten is onbekend met digitale hulpmiddelen.

Grote knoppen

Je helpt een oudere, zonder digitale ervaring, niet met een tablet met veel knoppen en functies. Daarom hebben we na overleg gekozen voor een tablet met Carescreen erop. Met dat programma tover je een klein aantal grote knoppen op het scherm. De rest van de functies is niet te zien en te gebruiken. Na het opstarten van de tablet ziet de cliënt een knop voor beeldbellen en een voor spelletjes doen. Met de toegevoegde vrienden en familie kan de cliënt dan bellen en andersom.

Beheer op afstand

Met vier collega’s hebben we in 4 dagen 1.500 Samsung tablets voorbereid. Via een speciaal programma ontdeden we de tablets van overbodige programma’s, zodat ze makkelijk centraal te beheren zijn. Daardoor heeft de cliënt geen last van updates, onnodige knoppen en functies. Een speciale hoes beschermt de tablet tegen valschade. Digitaal onbekenden hebben geen WiFi. Daarom zit er een internet simkaart in de tablet. Heeft een cliënt geen hulp meer nodig van Buurtzorg, dan kunnen we de tablets wissen zodat ze beschikbaar komen voor iemand anders. Wel is het mogelijk om de tablet op afstand uit te breiden met nieuwe programma’s en extra functies van Carescreen. De oplossing is dus toekomstgericht. Erg handig.

Zweten als een otter

Alle tablets zijn uitvoerig getest en ingepakt voor verzending. Daarna hebben we een deel van de tablets naar ZorgServicePunt+ gebracht. Dit bedrijf zorgt ervoor dat de begeleiders een tablet aan hun cliënten kunnen geven en contactpersonen voor beeldbellen erop kunnen zetten. Ik zelf heb 1.000 tablets naar het hoofdkantoor van Buurtzorg in Almelo gebracht. Ik dacht: dat doe ik even maar zo'n volle postkar gevuld met tablets is toch wat zwaarder dan gedacht. Het was die dag warm en ik zweette als een otter. Gelukkig kreeg ik bij Buurtzorg hulp van een paar mensen. De tablets zijn op tijd aangekomen zodat cliënten van Buurtzorg er veel lol aan kunnen beleven. Nu en na Corona tijd.