Let op! Uw browser is verouderd, dit kan negatief effect hebben op de gebruikerservaring. Download Chrome
X

Online werken voor professionals in de zorg

De werkplek van zorgprofessionals verandert. Niet meer zorg achteraf registreren op een gedeelde computer op kantoor, maar samen bij de cliënt thuis of op de groep. Via laptop, chromebook smartphone of tablet. Hoe ziet online werken in de zorg eruit?

De noodzaak van online werken in de zorg

In 2030 zijn twee miljoen mensen 75 jaar of ouder (bron: CBS). Aan de andere kant neemt het aantal zorgverleners en mantelzorgers af. Steeds meer zorgprofessionals werken als zzp-er in netwerken en wijk- en woonzorgteams. Zij willen niet gebonden zijn aan een fysieke vaste werkplek. In de gehandicaptenzorg is het ook de trend dat steeds meer (van de 1,5 miljoen) cliënten met een licht verstandelijke beperking (LVB) zelfstandig wonen, al dan niet begeleid. (bron: rapport Screeningsrapport Gehandicaptenzorg Zinnige Zorg Zorginstituut Nederland). Een online werkplek biedt dan uitkomst om gezondheidsklachten correct te signaleren en te behandelen. Je hebt immers direct toegang tot het zorgdossier en kunt beter samenwerken met betrokkenen.

Wat is een online werkplek in de zorg

Een online werkplek in de zorg is een lichtgewicht apparaat als een laptop, chromebook of tablet die je toegang geeft tot je programma’s door één keer (single sign-on, SSO) in te loggen. Na inloggen zie je in een oogopslag het belangrijkste nieuws vanuit je organisatie en kan je met collega’s communiceren. Zo hoef je niet naar kantoor om op de hoogte te zijn. Of veel wachtwoorden te onthouden voor toegang tot je software.

Veilig online samenwerken in de zorg

In de digitale werkplek ga je bewust om met de persoonlijke en zorggegevens van je cliënten. Een online werkplek is toegankelijk via een gebruikersnaam en wachtwoord, gevolgd door een cijfercode via een token of authenticatie app. Maar hoe goed je beveiliging technisch ook is geregeld, de mens vormt de zwakste schakel. Dus bewust omgaan met digitale middelen is de beste beveiliging. Neem als stelregel; zorgen voor de fysieke cliënt = zorgen voor de digitale cliënt.

Online werkplek voor zorgprofessional

Als zorgprofessional heb je geen zin om achteraf veel tijd kwijt te zijn aan het registreren van zorgtaken. Dat wil je bij de cliënt doen, wat beter is omdat je dan minder snel iets vergeet. Bovendien is direct betrekken van de cliënt bij zijn zorgdossier goed voor zijn welzijn, want je communiceert zo met de cliënt niet over hem.

Online werkplek voor faciliterende collega’s

Niet alleen voor zorgprofessionals maar ook voor faciliterende collega’s is een online werkplek fijn. Dat bevordert veilig online samenwerken, zonder afhankelijk te zijn van een bepaalde kantoorruimte. Ideaal dus als je als facilitair professional soms vanuit huis, soms op kantoor de zorg ondersteunt. Of vanaf de andere kant van de wereld. Een online werkplek voor professionals in de zorg kent geen grenzen.

Stappenplan naar online werkplek

Veranderen. Altijd lastig en tijdrovend, maar zeker mogelijk als je het slim aanpakt. De sleutel tot succes is persoonlijke aandacht en….geduld. Want het is belangrijk om iedereen mee te krijgen. Volgend stappenplan helpt je op weg:

  1. Stel per locatie een digicoach aan.
    Een digicoach is een collega met verstand van computers. Die krijgt een training van de softwareleverancier en kan zijn kennis overbrengen aan collega’s. Een digicoach is vraagbaak en begeleidt ook de klassikale trainingen.
  2. Laat collega’s kennismaken met de nieuwe programma’s en apparaten.
    Niet op het laatst software en hardware presenteren als ‘hiermee ga je werken’ maar juist in het begin van het traject medewerkers informeel laten kennismaken met wat er verandert. Daar mag best wat humor bij zitten.
  3. Informeer over de voortgang.
    Houdt collega’s op de hoogte via posters, nieuwsbrieven, nieuwsberichten, personeelsblad. Zo zorg je dat het onderwerp gaat en blijft leven.
  4. Inventariseer de digivaardigheid.
    Check voordat je klassikaal gaat trainen de computervaardigheid van medewerkers. Stel dan gemengde groepen samen, zodat digitaalvaardige mensen hun collega’s kunnen helpen. Zo voorkom je dat collega’s die zich schamen voor hun beperkte digitale vaardigheden niet meekomen.
  5. Heb geduld.
    Neem bij de verandering als stelregel: Het is geen probleem als je iets (nog) niet kunt, het wordt pas problematisch als je blijft aanmodderen. Digicoaches nemen hun collega’s echt op sleeptouw; tijdens en na het traject richting de online werkplek. Belangrijk, anders gaat het niet goed. Er zijn genoeg voorbeelden in de zorg waarbij de invoer van een systeem te snel is gegaan, waardoor de verandering is mislukt.


Online werkplek voor de zorg van Ecare

Met Plein krijg je een online werkplek die veilig, makkelijk en overal beschikbaar is. Je hebt alle gegevens en programma’s bij de hand om werk goed te doen. Je communiceert makkelijk met collega’s en wisselt eenvoudig informatie uit.